Onderwerp: Re: rG's Dialectenwoordenboek! di aug 07, 2012 12:09 am
Gast schreef:
Liezerd schreef:
Hééééj vrienden!
Vermits de clanleden over het hele belgenlandje verspreid zijn, en dit tot grappige situaties kan leiden over de headset, kwamen Major Braindead en ik op het idee om een dialectenwoordenboek op te starten!
Graag hier wat uitspraken die typisch zijn aan jullie dialect!
Gents!
Stoofvlees: in sommige oorden blijkbaar beter bekend als stoverij *kuch* Gent *kuch* Zo vurt als de peren: rot 't is van den hond zijn kloten!: 't is omzeep ollomol tuupe tegoaere: allemaal samen ètse kaka: dat is vies t'scheit van kreige: het beu raken 't Spel ès èspe: Het is kapot Bloaskoake: een heethoofd Boate: een brievenbus loezekabba: een bh Taluure: een bord Scheiterije: Buikloop Nen kabba: een boodschappentas 't es vried: dat is erg Ja allo: amai Dwaze goele: domme vrouw
Antwerps! Ne kabba's: een boodschappentas aketaat: een oorveeg makkadam: asfaltweg nen tember: postzegel
West Vlaams!
fourcette: vork joetekoeker: schommel kortewagen: kruiwagen zitten schimln: zich vervelen
Nen aap skeirn: een stoot uit halen Twzin deur de bjitn jaogn: een zot feestje bouwen
senderes Rayman
Aantal berichten : 147 Registratiedatum : 03-06-12 Leeftijd : 30 Woonplaats : De Pinte
Onderwerp: Re: rG's Dialectenwoordenboek! di aug 07, 2012 12:55 am
Uit Brugge: t'é nen korebokkere= het is een homofiel
Onderwerp: Re: rG's Dialectenwoordenboek! do nov 15, 2012 12:10 am
belangrijk: uitspreken met rollende 'r'
veu de brusseleirs al paazek dak den ienegste zen mor allé:
dat verdraag ik niet: doa kreijgek de biesjkes van het is hier donker: tes hie zoe zwet as tgat van ne neiger iets inschakelen: deut em mor in brand die man heeft een lelijk gezicht: dane pei ei smoel veu stront oep sorteire die vrouw heeft een dikke kont: zei ede gat veu ne plateau oep te zette
Onderwerp: Re: rG's Dialectenwoordenboek! wo apr 24, 2013 12:21 am
Owkay, heb deze topic gevonden... Aangezien ik in de oudste stad van België woon, mag dat zeker niet ontbreken. Ik zelf spreek eigenlijk niet echt 'plat', en maar goed ook, want tis eigenlijk maar een vies taaltje.. Kheb er wat dingen uitgezocht...
Het Tongers is zowat een mengeling van oud-duits en frans- vroeger sprak 80% van de inwoners de franse taal en de oudere generatie maakt nog altijd gebruik van franse woorden-(bvb.geluk = chance en dat is goed gedaan jongen = ala-bonne-heur fiston..;enz...handtas= sacoche. De hedendaagse jeugd spreekt goed nederlands maar de tongerse tongval is er zeer moeilijk uit te krijgen.
dik meisje - mossel draaimolen - kallepée een marginaal persoon - ne vatchie fluisteren - fiezèle geduld - pësjênsë glad - gelikkig hetzelfde - prèl hij is weg - dei is de kloote op/ dei is ketse hoe is het - wai zit et out kikker - kwakvros konijn - knaain mier - pisweurm ongeluk of tegenslag - mal-choas schooltas - mëllét stout kind - strant jeunk Tongenaar - Botti vechten - batterre vijf cent - knèpke wat voor iets - woiet zagevent - sàasnol zuurkool met worst - zoermoes mèt sesies
Onderwerp: Re: rG's Dialectenwoordenboek! wo apr 24, 2013 3:17 am
Tanjappelsien schreef:
Owkay, heb deze topic gevonden... Aangezien ik in de oudste stad van België woon, mag dat zeker niet ontbreken. Ik zelf spreek eigenlijk niet echt 'plat', en maar goed ook, want tis eigenlijk maar een vies taaltje.. Kheb er wat dingen uitgezocht...
Het Tongers is zowat een mengeling van oud-duits en frans- vroeger sprak 80% van de inwoners de franse taal en de oudere generatie maakt nog altijd gebruik van franse woorden-(bvb.geluk = chance en dat is goed gedaan jongen = ala-bonne-heur fiston..;enz...handtas= sacoche. De hedendaagse jeugd spreekt goed nederlands maar de tongerse tongval is er zeer moeilijk uit te krijgen.
dik meisje - mossel draaimolen - kallepée een marginaal persoon - ne vatchie fluisteren - fiezèle geduld - pësjênsë glad - gelikkig hetzelfde - prèl hij is weg - dei is de kloote op/ dei is ketse hoe is het - wai zit et out kikker - kwakvros konijn - knaain mier - pisweurm ongeluk of tegenslag - mal-choas schooltas - mëllét stout kind - strant jeunk Tongenaar - Botti vechten - batterre vijf cent - knèpke wat voor iets - woiet zagevent - sàasnol zuurkool met worst - zoermoes mèt sesies